CHOWA ZOUTLEEUW

CHOWA ZOUTLEEUW

vrijdag 27 april 2012

Europese haagbeuk wordt shohin

In 2000 werd de haagbeuk, een potlood dik, als zaailing geplant in de volle grond. De reden: vooraleer aan de takkenstructuur gewerkt kon worden was het eerste werk een stevige dikkere stam kweken.
De eerste twee jaren was er van enige verdikking geen sprake. Vanaf het derde jaar (en dit is zo voor de meeste bomen) was de eerste vooruitgang merkbaar.

© Bonsai4Me

Februari 2005, na vier jaar, werd de plant geoogst en werd het ontwikkelingsproces om een bonsai te creĆ«ren opgestart. De beuk had ondertussen een hoogte van 2 m en een stamdiameter van 5 cm bereikt en zou ideaal zijn voor een bonsai van maximum 30 cm. 

Nadat de boom werd uitgegraven dienden de wortels opgekuist en gesnoeid te worden.

© Bonsai4Me

Bij deze snoei werden vooral de dikke en oude wortels verwijderd en zoveel mogelijk fijne haarwortels behouden.

© Bonsai4Me

De haagbeuk werd een heel stuk terug gesnoeid en in een grote pot geplaatst. Hij werd verder met rust gelaten om te herstellen van de ingrepen.

Midden juli werd de stam terug gesnoeid zoals de rode lijn op de foto aangeeft. Het vormen van callus gaat sneller in de zomer en op deze manier zal de vrij grote wonde sneller genezen.

© Bonsai4Me

Mei 2006: 15 maanden na de eerste ingrepen. Je merkt, in vergelijking met de vorige foto, dat de toptak de tapsheid van de stam ten goede komt. Verder werden de voornaamste takken, die het uitzicht van de bonsai gaan bepalen, bedraad en op de gewenste plaat gezet.

© Bonsai4Me


December 2006. De boom wordt zeer gedetailleerd bedraad, teruggesnoeid en gevormd.

© Bonsai4Me

Juli 2007. Eerder in het voorjaar werd de boom in een bonsai pot geplaatst. De wortelvoed ziet er goed uit en de boom zal in de komende jaren iets hoger geplant worden.
In de eerste helft van het jaar zal de boom naar believen mogen groeien om takverdikking te bekomen. in het midden van de zomer zal er bladsnoei plaats vinden om nieuwe groei te bevorderen.


Bron: Bonsai4Me

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Deze blogs worden binnenkort in handige categorieƫn overgeplaatst naar de Bonsai Blogs van Bonsaihobby.