CHOWA ZOUTLEEUW

CHOWA ZOUTLEEUW

zondag 3 november 2013

Opfrissen Taxus baccata 'Summergold'

Toen de boom een achttal jaar geleden in mijn bezit kwam was hij heel erg verwaarloosd. De vorige eigenaar had de tijd niet meer om zijn bomen degelijk te onderhouden en deed ze van de hand. Via Dirk Mellemans (Karamatsu) werd de taxus mijn eigendom.

Omdat de boom zodanig verzwakt was besloot ik om hem terug in volle grond te zetten en hem met de hulp van de natuur rustig te laten herstellen. Vorig jaar, nadat rijkelijke nieuwe groei aantoonde dat hij er klaar voor was, plaatste ik hem in een pot, gaf hem de nodige zorgen en ging ik over tot gerichte snoei.

Een beeld van de boom voor hij werd opgekuist.



De achterzijde: stam en wortelvoet



De achterzijde



De linkerzijde



De voorzijde



De voorzijde: stam en wortelvoet

Met een scalpel, borstel en pincet werden de stam en de wortelvoet onder handen genomen.



Verwijderde dode schors



Na het opkuisen van de stam: de prachtige, rode
kleur (typisch voor de soort) komt tevoorschijn.



Met water, tandenborstel, pincet wordt het dode
hout opgekuist en de wortels gereinigd.



De wortelvoet in een nieuw kleedje.

De boom kreeg een volledig gedetailleerde bedrading en werd opnieuw door Dirk gestileerd.



Voorzijde



Links



Achterzijde



Rechts



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Deze blogs worden binnenkort in handige categorieƫn overgeplaatst naar de Bonsai Blogs van Bonsaihobby.